zondag 22 mei 2011

Hardcore-barefoot voor verbetering techniek

Veel bronnen en video's over barefoot-running raden een hoge cadans aan met deze loopstijl. Toen ik daar op ging letten viel me op dat ik relatief weinig stappen zette. Daarop ben ik hiermee gaan experimenteren. De doorslag kwam echter na een paar minuten helemaal op blote voeten hard te lopen.

Met zonder Vibrams
Tegen het eind van een run vorige week trok ik mijn Vibrams uit en liep ik helemaal blootvoets. Grappig hoe ik die sensatie alweer vergeten was. Ik was namelijk zo begonnen in de achtertuin. Het voornaamste wat me opviel was ik direct zonder na te denken meer stappen ging zetten. Bovendien maakte ik aanzienlijk minder geluid dan op de Vibrams.

Verbeterde loopstijl
Met deze ervaring in het achterhoofd is mijn loopstijl weer verbeterd. Ik heb sterk het vermoeden dat de combinatie van deze ervaring en implementatie van POSE en CHI de oorzaak zijn achter mijn relaxtere lopen en vermogen ineens langer te lopen zonder extra pijn.

Open deur
Hierbij wil ik een tip herhalen van de barefoot-puristen: trek af en toe zelfs je Vibrams uit. Je lichaam dwingt je vanzelf tot een correcte stijl. Met die ervaring vers in het geheugen loop je ook op Vibrams daarna direct beter.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten