vrijdag 27 mei 2011

Oefeningen voor de voet

Met aan glas wijn op de bank werken aan je hardloopvorm. Ideaal toch? Vandaag wil ik wat oefeningen voor de voet delen met jullie.

Platvoeten?
Lange tijd dacht ik dat ik platvoeten had. Dat bleek na een bezoekje bij een orthopeed allemaal wel mee te vallen. Maar een sterke voetboog heb ik niet. Minimalistisch hardlopen helpt in het versterken van die voetboog. Toch doe ik af en toe nog specifieke oefeningen om mijn voeten sterker te maken. Gewoon op de bank met een glas wijn.


Tenen spreiden
Dit kon ik voor minimalistisch hardlopen uberhaupt niet. Nu gaat het steeds makkelijker. Hoe doe je het? Spreid je grote teen en je kleine teen zover mogelijk uit elkaar. De rest van de tenen volgen. En dat is alles. Het vereist wel wat wilskracht soms. Het gaat al snel makkelijker.

Opvallend bij deze oefening is dat je het niet alleen in je voeten voelt. Je gebruikt er ook spieren in de kuiten en enkels voor. Ik doe geen sets of reps. Ik blijf bezig totdat ik vermoeidheid in de gebruikte spieren voel.

Grote teen optillen
Dit gaat het best staand maar ook zittend en liggend heeft het baat. De oefening is de eenvoud zelve. Til je grote teen zo hoog mogelijk op zonder iets met de rest van de tenen te doen. Ook deze oefening voel je in je hele onderbeen. De nadruk ligt nog meer op de boog dan het spreiden.

Handoek oprollen
Deze doe ik niet vaak om de simpele reden dat het niet op de bank kan. Spreid een handdoek op de grond uit. Ga op het begin staan en trek de rest met je voeten naar je toe. Ook simpel maar uitdagend. Een handdoek is niet perse nodig. Je kan de "schapende" beweging ook zonder maken op de vloer. Afhankelijk van je vloerbedekking levert het wel eelt op, of splinters.

Mate
Hardlopen zelf krijgt natuurlijk voorrang. Daarom doe ik deze oefeningen niet heel vaak. Zeker niet op dagen dat ik al gelopen heb of nog moet lopen. Oververmoeide voeten werken natuurlijk contraproductief.


Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben gehad. Suggesties voor andere oefeningen hoor ik graag! Dump ze in de comments!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten