zondag 22 mei 2011

Runlog #1

Tijd voor het eerste runlog. Ik wilde eerst de achtergrondinformatie uit de weg hebben. Nu is het tijd om mijn ervaringen te gaan registeren. Ik loop achtien minuten aan één stuk door. Het heeft ruwweg drie maanden geduurd om dit op te bouwen.


Ik loop veel meer ontspannen! Tijdens mijn run vandaag viel me op dat mijn hele lichaam meer ontspannen is. Mijn voeten lande vanzelf zoals dat hoort en mijn hele lijf synchroniseerde automatisch mee.

Ik loop inmiddels 18 minuten aan een stuk door. Rond deze tijd is me opgevallen dat mijn loopstijl steeds meer onstpannen wordt. Ik denk niet meer de hele tijd na over wat ik doe. Daarin is het belangrijkste dat ik niet meer let op mijn hak. Eerder wilde ik die perse niet op de grond laten komen. Daardoor overcompenseerde ik. Dat had extra belasting op de achillespees en kuiten tot gevolg.

Mijn voetlanding is nu een stuk meer horizontaal. Precies wat Daniel Lieberman en anderen aanraden. Hoewel ik hier erg blij mee ben geef ik mezelf wel direct een waarschuwing mee. Ik wil niet te nonchalant worden en strak een techniek aanleren die me blessures gaat opleveren.

Waar let ik op?


  • Geluid. Ik wil geen gestamp of geflap van voeten.
  • Aantal stappen. Hoe meer hoe beter. Dit vind je terug in adviezen van Romanov tot aan Jurek.
  • CHI en POSE elementen. Ik heb de afgelopen weken nieuw onderzoek gedaan in het kader van The Four Hour Body. Daarop ben ik wat elementen van de chi-running en POSE stijlen gaan toepassen. Ik probeer mijn voet naar mijn billen te trekken na een stap. Daarmee trek ik mezelf als het ware meer naar voren. Daarmee gebruik je dus de hamstring meer. Tevens belast je de hip-flexors minder. Een laatste bonus is dat het makkelijker wordt meer stappen te zetten.


Bijzondere opmerkingen:
Ik liep iets harder dan normaal. Ik kreeg dus een lichte steek in mijn zij. Daar baal ik een beetje van gezien de andere conditionering die ik doe. Duur en explosieve sporten zijn toch idd hele andere beestjes. Misschien is het tijd voor een herziening van mijn training?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten